ID: 260802
Omschrijving
Schama, Simon - Landschap en herinnering
Oorspronkelijke titel: Landscape and Memory
Vertaling: Karina van Santen en Martine Vosmaer
Amsterdam/Antwerpen, Contact, 1995, eerste druk in de Nederlandse taal
Gebonden. Zwart linnen. Titel in goud op de rug. Met stofomslag en geïllustreerde schutbladen (scans 3 en 22)
17,5 x 23,5 x 4 cm.
699 Bladzijden
SPIKSPLINTERNIEUW
Met tal van zwart/wit en 45 kleurenillustraties
De verhouding tussen de mens en het landschap: je kunt er veel over schrijven. Simon Schama kiest de invalshoek van het landschap in de verbeelding.
Hoe is het terechtgekomen in mythen, sprookjes en verhalen? De mens heeft het landschap beïnvloed, maar wat doet de omgeving met de geest van de mens? Met een liefdevol oog voor detail en in een superieure stijl legt Schama de vele lagen van herinneringen en associaties bloot die eeuwenlang van generatie op generatie zijn doorgegeven. Zoals wij het landschap van de aarde hebben gevormd, zo heeft de aarde zelf onze cultuur en verbeelding gevormd.
Dit breed opgezette boek schetst hoe in verleden en heden het landschap de mens heeft beïnvloed en de mens het landschap.
Wouden waren ooit heilig en zijn het nu ecologisch gezien wéér. Voor sommige volkeren waren ze symbool van hun nationale verleden, Duitsland en de Verenigde Staten.
Water kan heilig zijn: doopsel, Nijl en Ganges bijvoorbeeld, en ook symbool van de natie: die Wacht am Rhein. Bergen waren dikwijls de zetel der goden: Olympus, of zijn geheiligd: Sinaï, Fujiyama, de Calvarieberg, of door de historie verheven geworden: Hannibals Alpen. Tegenwoordig staan bergen voor heroïek, rust en gezondheid (alpenkruiden).
Het idyllisch samengaan van wouden, rivieren en bergen vinden we terug in de zeventiende-eeuwse opvattingen over Arcadië. De schrijver is niet somber over de toekomst: de natuur is taai, de mens is (uiteindelijk) verstandig.
De uitstekende vertaling leest gemakkelijk. Wel veronderstelt de auteur heel wat kennis aanwezig. Voor ontwikkelde geïnteresseerden
Een merkwaardig boek.
Vooral het proces van omvorming tot handelswaarde van bossen trok onze aandacht. (p. 157 e.v.) Het hoofdstuk over de plundering (obelisken) van Egypte door de Fransen én de Britten is bijzonder interessant. (p. 400 e.v.) Schama brengt het verhaal van de overbrenging van een obelisk door het speciaal daarvoor gebouwde kokerschip Cleopatra in herinnering (augustus 1877 tot januari 1878).
De aanduiding van wandelroutes door het bos van Fontainebleau door Denecourt (eerste helft van de 19de eeuw) betekende een mijlpaal in de romantische ontdekking van het bos, het Arcadië van de bourgeoisie (p. 589) en trok de kunstenaarsgroep van Barbizon aan.
Denecourt wist voor de stadsmens ‘de illusie van wildernis te scheppen zonder het gevaar van echt verdwalen.’ (p. 593)
In de tweede helft van de 19de eeuw kwamen de Arcadia onder glas (Kew Gardens) en dierentuinen tot stand. (p. 595 e.v.)
Merkwaardig in dit boek is de parallel met Walden van Thoreau, die ook op een geheel eigen manier de natuur, haar mythe en haar kracht herontdekte als tegengif tegen een alles verwoestende industrialisatie die slechts beton- en staalwoestijnen achterlaat.
Noteer dat de vertaling van dit wetenschappelijk-poëtische boek geen sinecure moet zijn geweest.
Kosten van verzending ten laste van koper
Nota bene: ingepakt boek kan niet door de brievenbus. De post rekent euro 7,25 kosten van verzending. Het loont zeer de moeite en spaart zeer op de kosten om op meer dan één boek te bieden. (Europa: € 19,95)
Oorspronkelijke titel: Landscape and Memory
Vertaling: Karina van Santen en Martine Vosmaer
Amsterdam/Antwerpen, Contact, 1995, eerste druk in de Nederlandse taal
Gebonden. Zwart linnen. Titel in goud op de rug. Met stofomslag en geïllustreerde schutbladen (scans 3 en 22)
17,5 x 23,5 x 4 cm.
699 Bladzijden
SPIKSPLINTERNIEUW
Met tal van zwart/wit en 45 kleurenillustraties
De verhouding tussen de mens en het landschap: je kunt er veel over schrijven. Simon Schama kiest de invalshoek van het landschap in de verbeelding.
Hoe is het terechtgekomen in mythen, sprookjes en verhalen? De mens heeft het landschap beïnvloed, maar wat doet de omgeving met de geest van de mens? Met een liefdevol oog voor detail en in een superieure stijl legt Schama de vele lagen van herinneringen en associaties bloot die eeuwenlang van generatie op generatie zijn doorgegeven. Zoals wij het landschap van de aarde hebben gevormd, zo heeft de aarde zelf onze cultuur en verbeelding gevormd.
Dit breed opgezette boek schetst hoe in verleden en heden het landschap de mens heeft beïnvloed en de mens het landschap.
Wouden waren ooit heilig en zijn het nu ecologisch gezien wéér. Voor sommige volkeren waren ze symbool van hun nationale verleden, Duitsland en de Verenigde Staten.
Water kan heilig zijn: doopsel, Nijl en Ganges bijvoorbeeld, en ook symbool van de natie: die Wacht am Rhein. Bergen waren dikwijls de zetel der goden: Olympus, of zijn geheiligd: Sinaï, Fujiyama, de Calvarieberg, of door de historie verheven geworden: Hannibals Alpen. Tegenwoordig staan bergen voor heroïek, rust en gezondheid (alpenkruiden).
Het idyllisch samengaan van wouden, rivieren en bergen vinden we terug in de zeventiende-eeuwse opvattingen over Arcadië. De schrijver is niet somber over de toekomst: de natuur is taai, de mens is (uiteindelijk) verstandig.
De uitstekende vertaling leest gemakkelijk. Wel veronderstelt de auteur heel wat kennis aanwezig. Voor ontwikkelde geïnteresseerden
Een merkwaardig boek.
Vooral het proces van omvorming tot handelswaarde van bossen trok onze aandacht. (p. 157 e.v.) Het hoofdstuk over de plundering (obelisken) van Egypte door de Fransen én de Britten is bijzonder interessant. (p. 400 e.v.) Schama brengt het verhaal van de overbrenging van een obelisk door het speciaal daarvoor gebouwde kokerschip Cleopatra in herinnering (augustus 1877 tot januari 1878).
De aanduiding van wandelroutes door het bos van Fontainebleau door Denecourt (eerste helft van de 19de eeuw) betekende een mijlpaal in de romantische ontdekking van het bos, het Arcadië van de bourgeoisie (p. 589) en trok de kunstenaarsgroep van Barbizon aan.
Denecourt wist voor de stadsmens ‘de illusie van wildernis te scheppen zonder het gevaar van echt verdwalen.’ (p. 593)
In de tweede helft van de 19de eeuw kwamen de Arcadia onder glas (Kew Gardens) en dierentuinen tot stand. (p. 595 e.v.)
Merkwaardig in dit boek is de parallel met Walden van Thoreau, die ook op een geheel eigen manier de natuur, haar mythe en haar kracht herontdekte als tegengif tegen een alles verwoestende industrialisatie die slechts beton- en staalwoestijnen achterlaat.
Noteer dat de vertaling van dit wetenschappelijk-poëtische boek geen sinecure moet zijn geweest.
Kosten van verzending ten laste van koper
Nota bene: ingepakt boek kan niet door de brievenbus. De post rekent euro 7,25 kosten van verzending. Het loont zeer de moeite en spaart zeer op de kosten om op meer dan één boek te bieden. (Europa: € 19,95)